Landelijke Governance
Kwaliteitsregistraties
Voor het realiseren van een efficiënte landelijke governance van kwaliteitsregistraties dient de registratiehouder voor elke kwaliteitsregistratie periodiek een proces te doorlopen. De Inhouds-governancecommissie (IGC), de Data-governancecommissie (DGC), Zorginstituut Nederland en Zorgverzekeraars Nederland (ZN) hebben een wettelijke taak in dit proces. Op deze pagina vindt u een overzicht van het proces (inclusief de betrokken partijen) en een korte toelichting per processtap. Voor uitgebreidere informatie klikt u op de links.
Stap 1
Stap 2
Besluit over opname in het register voor kwaliteitsregistraties door het Zorginstituut.
Stap 3
Financiering door ZN na opname in het register.
Kwaliteitsregistraties worden door de IGC en DGC getoetst op de inhoud en het dataverwerkingsproces, op basis van toetsingscriteria en wettelijke criteria. Uit deze toetsing volgt een advies van beide commissies over de opname in het register voor kwaliteitsregistraties. Op deze pagina vindt u meer informatie over de toetsing door de IGC en DGC.
Nadat registratiehouders een advies van de IGC en DGC hebben ontvangen, kunnen zij een aanvraag indienen bij het Zorginstituut voor de opname van hun kwaliteitsregistratie in het register voor kwaliteitregistraties. Het Zorginstituut besluit vervolgens of de kwaliteitsregistratie wordt opgenomen in dit register. Meer informatie over de opname in het register van kwaliteitsregistraties door het Zorginstituut vindt u op deze pagina.